maandag 2 september 2013

Zijbalk – vermijden of verbeteren voor beter gebruiken opmaakprofielen?

Sinds LibreOffice 4.1 is er de Zijbalk als een experimentele functie. Terwijl de ontwikkelaars doorwerken aan verbeteringen en stabiliteit voor volgende releases, vermijd ik die Zijbalk meestal :) Ondertussen zijn er wel veel mensen positief over deze mooi uitziende functie... Nu, het is inderdaad te zien. Zelfs heel groot ...
Mocht je het gevoel krijgen dat ik niet zo gelukkig ben met de zijbalk, dat klopt! Ik zal uitleggen waarom. En natuurlijk zal ik proberen een suggestie te doen voor mogelijke verbetering. Waarom ik er minder gelukkig mee ben is ten eerste omdat het ruimte vreet. Bovendien dubbel: de meeste opmaak-instellingen die worden aangeboden, zijn ook direct beschikbaar in de werkbalk Opmaak.
Daarnaast, en dat vind ik veel erger, bevordert de mooie presentatie van allemaal instellingen het gebruiken van directe opmaak. En directe opmaak, het aanrommelen zonder gebruik te maken van opmaakprofielen, is een van de grootste problemen bij het uitwisselen van documenten met mensen, die betalen voor een licentie om office-software te gebruiken. Al die ongestructureerde instellingen kunnen problemen veroorzaken als je met documenten in verschillende programma's werkt. (Afgezien natuurlijk van de problematische manier waarop Word met afbeeldingen en nummeringen omgaat - maar dat is een ander verhaal.)

De twee redenen voor mij om dus niet zo enthousiast over de Zijbalk te zijn: het kost ruimte en bevordert slecht gedrag :(
Voordat ik zo dadelijk een suggestie doe, een zijpad: een manier waarop de Zijbalk wel leuk kan zijn. Namelijk door de Navigator zowel zelfstandig als in de Zijbalk te openen, en dan in één alleen de koppen te tonen en de andere met alle inhoud.
Met alleen de koppen getoond, volgt de weergave in de Navigator (links in de afbeelding) mooi de positie in het document.

Nu over een mogelijke verbetering – ik probeer het voorzichtig te brengen, want ideeën zijn meestal makkelijker opgeschreven dan gerealiseerd ;)
Uit mijn bezwaren met de huidige implementatie is duidelijk dat ik liever betere ondersteuning zou zien voor het gebruiken van opmaakprofielen. Dus ik heb een versie bij elkaar geplakt met verschillende categoriën opmaakprofielen gelijktijdig getoond (rechts in de afbeelding). En misschien is aan de visuele presentatie (tonen van lettertype, zoals de keuzelijst Opmaakprofiel toepassen) ook nog wat mogelijk.
En om wat ruimte terug te winnen, heb ik gewoon de werkbalk Opmaak verborgen. Alleen de lijst Opmaakprofiel toepassen verdient dan een plaats op de werkbalk Standaard.
Dat is alles dat er voor nu over te zeggen is.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten