dinsdag 30 juli 2013

Versie 4.1 duwt LibreOffice over de 500 grens

Sinds LibreOffice 3.3 zijn er méér dat 500 nieuwe functies en verbeteringen van bestaande functies opgenomen op de overzichten die bij de nieuwe releases worden gepubliceerd.
 
Bij het voorbereiden van een nieuwe release van LibreOffice hoort uiteraard het tonen van de nieuwe functies en verbeteringen, uitbreidingen van bestaande functies.
Deze klus komt ieder half jaar terug, en gaat over elk van het grote aantal verschillende kanten van het pakket. Ik vind het altijd weer een klein wonder als het klaar is. Dankzij de informatie die vooraf door ontwikkelaars wordt gegeven lukt het mensen als bijvoorbeeld Marc steeds weer om er een overzichtelijk en mooi geheel te maken.
 
Onlangs besloten we een overzicht te maken van belangrijke, unieke mogelijkheden in LibreOffice. Bij het doornemen van de overzichten van de achtereenvolgende releases, ging ik eens tellen en het viel me op dat LibreOffice de grens van 500 is gepasseerd! (Hier zijn de pagina's: tel maar na: 4.1 / 4.0 / 3.6 / 3.5 / 3.4 / 3.3)
Nu is natuurlijk niet elke functie of uitbreiding groots. Er zijn heel veel kleine maar nuttige verbeteringen en uitbreidingen bij. Dan hebben we de functies die gewoon niet zijn opgenomen, omdat een ontwikkelaar ze maakte maar vergat om ze op te nemen, of omdat het te ingewikkeld was om uit te leggen. Ook zijn functies die meerdere keren in de overzichten worden genoemd. Maar dat past helemaal bij een open source ontwikkelstijl, waarin functies snel beschikbaar worden gesteld en met kleine stappen worden uitgebreid. Maar bij het tellen van de uitbreidingen, heb ik ook regelmatig vermeldingen als "Talloze verbeteringen aan MsOOXML Import en Export", of "Aantal nieuwe functies in Calc" als één gerekend. Had ik die apart geteld, dan was ik op een veel groter aantal uitgekomen.
Maakt dat uit? Voor mij niet: we tellen inmiddels duidelijk méér dan 500 uitbreidingen en verbeteringen, waarvan zo'n 350 uniek in LibreOffice. Een mijlpaal!
 
Let op: we hebben het hier niet over de tienduizenden bugfixes in LibreOffice. Een aantal waarvan er, schat ik, maar een relatief klein deel oude bugs betreft nog uit de tijd van OpenOffice. Maar dat is ook goed: door de enorme snelheid van nieuwe functies en opschonen en vernieuwen van de code-basis (lees deze nog maar eens..) ontstaan er natuurlijk ook nieuwe bugs (of worden oude verborgen bugs zichtbaar..) en het is alleen maar goed dat LibreOffice laat zien die ook snel op te pakken.
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten